DT Swiss heeft het Ratchet systeem nog beter gemaakt. Zij hebben een systeem ontwikkeld wat nog lichter is dan het vorige Ratchet Systeem.
Ratchet? Wat is dat eigenlijk?
De meeste naven hebben een ‘pawl’ aangrijping. Dit houd in dat er op de body palletjes zitten. Dit kunnen er 3 of 5 zijn. Wanneer de body achteruit draait worden te palletjes naar benden geduwd en kan de naaf vrij lopen. De palletjes blijven wel tegen de huls aan lopen doordat de veer ze op spanning houd. Daarom begint de naaf te ratelen. Wanneer de body vooruit gedraaid wordt springen de palletjes omhoog en zetten zich vast in de aandrijfhuls.
Een Ratchet systeem komt hier dicht bij in de buurt. In plaats van 3 of 5 palletjes, kan een Ratchet wel met 54 “pallen” werken.
3 pawlRatchet
Verschil tussen Ratchet en Ratchet EXP
Een Ratchet EXP heeft een aantal onderdelen minder waardoor er gewicht is bespaard.
Verdere veranderingen in de naaf
De nieuwe 240 en 180 naven van DT Swiss zijn lichter, stijver en nog makkelijker te onderhouden. Ook zijn er nieuwe bussen beschikbaar zodat je de naven kunt ombouwen naar verschillende inbouwbreedtes.
Helaas is de 350 naaf het zelfde gebleven.