Een lekke band tijdens een fietstochtje, of als je op tijd op je werk moet zijn, is bijzonder vervelend. Toch staan we er niet dagelijks bij stil dat dit zomaar kan gebeuren. Regelmatig je bandenspanning en het profiel van de banden controleren helpt je om het risico op een lekke band te beperken. Daarnaast is het natuurlijk altijd handig om een bandenplaksetje mee te nemen en de band zelf te kunnen plakken.
Voorkomen is beter dan genezen
Hoewel je er wel op berekend kunt zijn dat het kan gebeuren, is voorkomen natuurlijk altijd beter dan genezen. Een buitenband met anti-leklaag systeem verkleint de kans op een lekke band aanzienlijk. Verschillende leveranciers brengen dit soort banden op de markt. De anti-leklaag bestaat meestal uit een of meerdere extra rubberlagen of andere materialen zoals bijvoorbeeld Kevlar.
Hoger risico bij e-bikes
De banden van een e-bike (of speed-pedelec) slijten veel harder dan van een niet elektrische fiets. Dit wordt veroorzaakt door het extra gewicht van de fiets en de hoeveelheid kracht die op het achterwiel komt. De snelheden waarmee je door een bocht gaat, accelereert en remt zijn dus absoluut niet te vergelijken met een gewone fiets.
Een goede band is voor een elektrische fiets dus nog belangrijker. Zeker omdat het gemiddeld aantal kilometers dat we op een e-bike rijden ook nog eens veel hoger ligt. Daarnaast is het vervangen van een achterband arbeidsintensiever (en dus kostbaarder) dan bij een gewone fiets.
Steeds betere banden met anti-leklaag
Fabrikanten zitten gelukkig niet stil en leveren steeds betere banden voor e-bikes. De nieuwe fietsbanden van Scalato zijn hier een goed voorbeeld van. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor e-bikes en zijn veel sterker en hebben bovendien minder weerstand waardoor je verder komt met een accu.
Doordachte technieken
Als gemiddelde consument zie je niet welke technieken en materialen er in een anti-lekband zijn verwerkt. Bij Scalato-banden worden er bijvoorbeeld drie karkaslagen van zestig draden per inch toegepast. Er wordt een extra (sterkere) laag toegevoegd van hieldraad tot hieldraad, dus over het gehele oppervlak. Zowel op het loopvlak als aan de zijkant is er voordeel. Als je iets te weinig lucht in de banden hebt en een stoep raakt, dan is er normaal gesproken vaak schade op de ‘schouder’ van de band.
Nog vernieuwender bij de Scalato-banden is de keuze voor de toevoeging van aramidepulp (Twaron), net zoals dat gebeurt in de automotive. Deze pulp wordt vermengd met de rubbercompound, waardoor de band sterker, slijtvaster en stugger is. Door die betere stugheid is bovendien de rolweerstand lager.
Hogere aanschafprijs anti-lekband
Door de gebruikte technieken zijn de hogere prijzen van anti-lekbanden eenvoudig te verklaren. Toch is het een slimme investering om voor een duurdere kwaliteitsband van bijvoorbeeld Scalato te kiezen. Je verkleint immers de kans op een lekke band, je vermindert slijtage (ze gaan langer mee en je hoeft ze minder te laten vervangen) en rijdt langer op een accu. In het specifieke geval van de Scalato Diverso band is uit een test gebleken, dat deze 50% beter is dan die van de nummer 2.
Meer weten?
Wil je meer weten over anti-lekbanden voor gewone of elektrische fietsen, mountainbikes of speed-pedelecs? Neem dan gerust even contact met ons op.