In de e-bike wereld blijft de accu een grijs gebied. Bij de meeste e-bike wekt dit dan ook vragen op. We willen ten slotte ten slotte dat de accu lang mee gaat! Hieronder vertel ik hoe je het beste je accu kunt verzorgen.
Type fiets accu’s met een stukje geschiedenis
Ten eerste is het belangrijk om te weten wat voor type fiets accu je hebt. Een paar jaar geleden produceerde de meeste e-bike producenten nog lood accu’s. Deze waren enorm zwaar en met een beetje geluk kon je hem 200 keer opladen.
Na het lood tijdperk kwamen de Nikkel Cadmium accu’s op de markt. Dit was de voorloper van de Nikkel Metaal Hydride accu die in 2001 op de markt kwam. Dit was de eerste accu zonder geheugen. Wanneer je bijvoorbeeld een lood accu altijd zou opladen tot 80%, zal hij altijd denken dat hij bij 80% vol zit. Deze 20% krijg je dan ook nooit meer terug. Dit was verleden tijd in 2001.
Hedendaags worden er nagenoeg alleen nog maar Lithium Ion accu’s gebruikt. Deze vind je onder meer terug in smartphones, tablets en laptops. In deze hedendaagse accu’s wordt het stofje Kobalt gebruikt. Dit scheikundige element wat tot de platinagroep behoort, zorgt er voor dat de accu nagenoeg niet meer leegloopt wanneer hij uitstaat en de capaciteit met twee keer vergroot ten opzichte van een Nikkel Metaal Hydride accu met dezelfde afmetingen. Helaas is dit geen wonder accu aangezien de prijs erg hoog is en hij zijn capaciteit niet voor altijd kan behouden. Je zult na een paar jaar de helft kwijt zijn. Deze accu kan ongeveer 500 keer geladen worden.
Verzorging van de accu cellen
Dat je een Lithium Ion accu eerst volledig moet ontladen is niet waar. Dit moest wel met de Nikkel Metaal Hydride accu’s uit 2001. Voor de hedendaagse accu’s geldt juist het tegenovergestelde. Om je accu het beste te verzorgen kun je het beste:
- Bij een lage accustand snel en kort opladen
- Bij een bijna volle accu niet opladen maar gebruiken
- Het accupercentage tussen de 30 en de 80% houden.
De moderne accu’s kunnen de thermische en mechanische belasting stijgen wanneer het accupercentage onder de 30% daalt, of boven de 80% stijgt. Dit kan per producent verschillen.
Vaak laden is geen enkel probleem, dit is zelfs goed. Zo verklein je de kans dat het accupercentage daalt tot 30% of lager. Let op! Zodra de accu tot 100% is opgeladen moet hij van de stroom af. Als je hem aan de oplader laat liggen blijft hij kleine stroomstoten geven. Dit is funest voor de accu.
Met de accu’s van tegenwoordig is het ook niet meer nodig om hem de eerste keer volledig te laden. Met de voorgaande accu modellen moest dit wel. Een eerste lading van 12 of 24 uur was toen heel normaal.
Tips & Tricks
Met een aantal kleine tips kun je de levensduur van je accu verlengen.
- Niet onnodig opladen
- Niet volledig leeg rijden
- Opladen tussen de 0 – 20 graden celsius
Wanneer de fiets een lange periode niet gebruikt wordt, is het wel verstandig de accu af en toe eens op te laden. Wanneer het uitnemen van de accu mogelijk is, zal ik dit zeker adviseren om deze vervolgens op kamertemperatuur te bewaren.
Een blik in de toekomst
De evolutie van de fietsaccu staat niet stil. Veel wordt afgekeken van andere branches zoals bijvoorbeeld de auto industrie. Een nieuwkomer is bijvoorbeeld de Lithium Ijzer Fosfaat accu, of wel de LifePo4 accu. Deze worden al gebruikt voor bijvoorbeeld startmotoren van auto’s. Deze nieuwe accu kan twee keer zo vaak opgeladen worden dan de huidige Lithium Ion accu’s. En ze zijn een stuk goedkoper.
Of we deze nieuwe accu’s ook in de e-bike branche gaan zien durf ik niet te zeggen.